A Bathing Ape
Píše sa rok 1970 a narodí sa Tomoaki Nagao, teraz známy ako Nigo. Pláva životom , pomaly sa profiluje... Najdôležitejšia vec však prichádza po absolvovaní Bunka Fashion College a práci v časopise Popeye. 23 ročný mladík totiž zakladá dnes úplne legendárnu značku a ikonu japonskej streetwear scény. Volá sa A Bathing Ape.
#ShowMore#
Znie to trochu zvláštne, nemyslíte? Kto by dal do názvu kúpajúcu sa opicu?
Význam je však oveľa poetickejší, než sa na prvý pohľad môže zdať. Je založený na dvoch základných vzoroch. Prvým je sci-fi film Planéta opíc z roku 1968, druhý nás zavedie zo Spojených štátov do Nigovej rodnej krajiny, Japonska. Vychádza z japonského zvyku kúpať sa dlho vo veľmi horúcej vode (okolo 40 stupňov), v ktorej sa sedí, kým voda nevychladne. Preto "Kúpajúca sa opica vo vlažnej vode". Toto slovné spojenie ironicky naráža na koncových zákazníkov značky, mladú, bezstarostnú japonskú generáciu, ktorej najväčšou starosťou je urobiť dobre skúšky, prijímačky na vysokú školu a kúpiť si nové tričko BAPE.
Hype okolo značky bol v prvých rokoch naozaj veľký a vznikol aj vďaka stratégii predaja vecí. Na samom začiatku spoločnosť BAPE vyrábala 50 tričiek týždenne, z ktorých sa polovica predávala, zatiaľ čo druhú polovicu rozdávali jej zástupcovia najväčším hviezdam tokijského streetwearu s cieľom zvýšiť popularitu. Hype okolo značky bol umocnený umelým nedostatkom výrobkov (A Bathing Ape vyrobila oblečenie, ktoré uspokojilo približne 10 % dopytu). Obrovský dopyt sa vďaka populárnym raperom (Notorious B.I.G.) a influencerom šíril ako voda a nezastavil sa. Netrvalo dlho a z japonských brehov sa dostala do krajiny amerického sna. Postupne sa otvoril obchod v New Yorku a Los Angeles, príbeh pokračoval, popularita naďalej rástla a BAPE si našlo cestu do Európy.
Veľkú úlohu v úspechu japonskej značky zohrali aj spolupráce. V priebehu rokov ich bolo veľa. Carhartt WIP, Kanye West, Supreme, adidas, KAWS.
A Bathing Ape je jednou z najdôležitejších značiek v oblasti streetwearu. Bola inšpiráciou pre mnohých ďalších a jej popularita je stále veľmi vysoká!